یکی از مراحل مهم در طراحی سایت در ابتدای کار انتخاب و تهیه هاست مناسب است. هاست همان فضای سایت شما است که کل دیتا و اطلاعات شما در آن قرار می گیرد.

انتخاب هاست مناسب - وب30

بررسی چند نکته مهم

  • خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که هاست ایرانی برای افراد خارج از کشور در دسترس نبوده در حالی که این اشتباه است. هاستا چه ایرانی و چه خارجی باشند برای افراد سرتاسر دنیا در دسترس می باشد.
  • همچنین برخی از افراد غکر می کنند که سرور های ایرانی با دامنه .ir ثبت می شوند و سرور های خارجی با دامنه های بین المللی مثل .com ثبت می شود. در حالی هر نوع دامنه ای می تواند به دلخواه هم به هاست ایرانی و هم برای هاست خارجی تهیه و ثبت بشود.

هاست و یا میزبانی وب با دو نوع ایرانی و خارجی برای کاربران ایرانی ارائه می گردد. اکنون به تفاوت هاست ایران و هاست خارجی می پردازیم.

جهت یادگیری رایگان طراحی سایت مقاله آموزش طراحی سایت را بخوانید.

تفاوت هاست ایران و خارج

هاست ایرانی و خارجی - وب30

برخی از ویژگی های یک هاست خوب و مناسب به شرح زیر می باشد:

  1. سرعت خوب(Ping time)
  2. در دسترس بودن بصورت همیشگی و بدون قطعی
  3. پهنای باند مناسب
  4. امنیت سرور
  5. مناسب برای سئو سرعت پورت شبکه
  6. محدودیت های مربوط به تحریم
  7. اکنون به بررسی هر یک از موارد گفته شده می پردازیم.

یکبار برای همیشه، در مقاله تفاوت سایت و وب سایت درک درستی از تفاوت این دو داشته باشید.

1.سرعت خوب (ping time)

سرعت مناسب هاست - وب30
به زبان ساده می توان گفت پینگ به عنوان یک واحد برایتعیین نسبت فاصله بین دو دستگاه در یک شبکه گفته می شود که مدت زمان اتصال بین دو دستگاه بر حسب میلی ثانیه معرفی می شود.
در نتیجه هاست های ایرانی که در داخل کشور قرار دارند و عمده کاربران آن در ایران است. به همین جهت فاصله سرور اصلی و سیستم کاربر کم می باشد. و این باعث بالا بودن سرعت بارگیری یا پینگ تایم سایت های سرور داخلی می‌شود. در صورتی هاست های خارج از کشور بدلیل فاصله زیاد این دو دستگاه از سرعت و پینگ پایین تری برخورداراند.

2.در دسترس بودن همیشگی و بدون قطعی

یکی از نکات مهم برای هاست خوب، در دسترس بودن دائم و همیشگی هست. چرا که این مورد برای مدیران وبسایت بسیار حائز اهمیت بوده و قطعی سایت ها اثرات منفی بر سئوی وبسایت می گذارد.
شرکت سرورهای داخلی به دلیل نگهداری از مرکز دیتاهای خود مشکلاتی از قبیل تحریم، عدم دسترسی به اینترنت جهانی، توقیف و بلاک سرور وجود ندارد.

طراحی سایت در تهران - وب30

3.پهنای باند مناسب

پهنای باند به میزان ترافیک مصرف شده توسط کاربران و آپلود اطلاعات برای وبسایت شما می باشد. این مورد برای سایت های بزرگ همچنین سایت های آپلود سنتر و فروش دوره بسیار حائز اهمیت است.
شما چه از هاست ایرانی و چه از هاست خارجی استفاده می کنید، لازم است تا به پهنای باند ارائه شده و انتخاب آن بر اساس نیاز توجه کنید.

4.امنیت سرور

امنیت سرور داخلی و خارجی - وب30
یکی از پارامترهای مهم در انتخاب هاست چه از نوع داخلی و چه از نوع خارجی، امنیت حفظ اطلاعات است. برای مثال یک شرکت هاستینگ خوب، لازم است در بازه های زمانی ثابت مثلا ماهی یکبار از کل اطلاعات سایتتان نسخه پشتیبان (یا بکاپ) تهیه بکنند.
بکاپ گیری منظم سرورها موجب اطمینان خاطر مدیر وبسایت‌ها و همچنین صاحب کسب و کار می باشد. چرا که در صورت بروز مشکل می توانند به راحتی سایت خود را پیاده سازی بکنند.
در این مورد هم باید بگوییم سرورهای داخلی مطمئن تر است و در صورت بروز تحریم ها سرور های خارجی، امکان دسترسی به سرور میزبان برای مدیران وبسایت وجود ندارد.
عموما وبسایت های دولتی که دارای اطلاعات ارزشمند و مهم ملی هستند. از سرورهای قدرتمند ایرانی استفاده می کنند.

5.مناسب برای سئو

عملیات سئو برای وبسایت ها به عوامل مختلفی بستگی دارد برخی از آنها شامل:
دسترسی همیشگی و پایداری دائمی سایت که موجب می شود کاربران دائم به وسایت شما دسترسی داشته باشند. این مورد معمولا در جشنواره‌ها و کمپین های فروش حائز اهمیت است که بدلیل ورود کاربر زیاد موجب دان شدن و از دسترس خارج شدن سایت می باشد.
دسترسی سریع و بارگیری سریع سایت شما که این مورد بسیار مهم برای ماندگاری کاربر در سایت و کاهش نرخ پرش (بانس ریت) می شود.
هاست های ایرانی و خارجی برای هر یک از این موارد خدمات و محصولات بر اساس تعرفه مشخص شده را ارائه می دهند.

تاثیر هاست بر سئو - وب30

6.سرعت پورت شبکه

به زبان ساده سرعت پورت همان سرعت اینترنت سرورها می باشد. این مورد برای هاست های داخلی و خارجی متفاوت می باشد. شما با توجه به ساختار و نیاز سایت خود می توانید از سرور متناسب با سایت خود استفاده کنید. سرعت پورت در هاست های معمولی حدود 1 گیگابایت می‌باشد. این سرعت در هاست های دانلودی حدود 40 برابر می شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش وردپرس را بخوانید.

7.محدودیت های مربوط به تحریم

مدتی پیش سیستم cpanel برای سایت های ایرانی در دسترس نبود و مدیران وبسایت را دچار مشکلاتی کرده بود. بعد ها این محدودیت با وجود آنتی تحریم ها حل شد.
بعد از آن بسیاری از طراحین وبسایت از سرویس های هاست ایران به جهت اطمینان خاطر از قطع نشدن وبسایت و دیگر محدودیت های ویژه کاربران ایرانی استفاده می کنند.
دقت داشته باشین که چه در هاست ایرانی و چه در هاست خارجی شما موظفید تا تمام قوانین مربوط به کپی رایت را رعایت کنید. چرا که در صورت عدم رعایت حتی سایت های خارجی هم می توانند از شما شکایت بکنند.
کلام آخر
در این مقاله به نکات مهم در انتخاب هاست خوب اشاره کردیم. در نهایت شما با توجه به استفاده و ساختار سایت خود از شرکت های معتبر هاستینگ انتخاب خورد را نهایی کنید. و این باور اشتباه است که هاست های خارجی یه سر و گردن بالاتر از هاست ایرانی هست. چرا که هر کدام ویژگی و قابلیت های خاص خود را دارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید